أهل السنة والجماعة - Ehlu sunnet vel-džemat

Islamski portal | Džemat-Sabah

Islam - Vjera mira Naslovna ISLAM|TEME Namaz | Stub Vjere Kultura Ponasanja kod Dzenaze - NAMAZA

Kultura Ponasanja kod Dzenaze - NAMAZA

E-mail Ispis PDF
Share

Novotarije   (losi obicaji)   kod dzenaze

Na zalost, u praksu muslimana vremenom se infiltriralo puno stvari koje nemaju nikakvog utemeljenja u fundamentalnim izvorima islama - Kur`anu i Sunnetu, niti u praksi prvih casnih generacija muslimana. To je i razumljivo buduci da se islam sve vise siri i dolazi u podrucja ciji su stanovnici pridodali nesto iz svoje ranije, neislamske tradicije i tako bezbojnom islamu dodao citav spektar razlicitih boja i nijansi.

Spomenucemo neke elemente koje praktikujemo oko smrti i kod dzenaze, a za koje ne nalazimo utemeljenja u temeljnim izvorima islama.
Ocito je da su oni produkt naseg promisljanja ili infiltriranje od strane drugih religija, koje su, vremenom, postale sastavni dijelovi nasih obicaja.

Spomenimo neke:
- prilikom zakopavanja umrle osobe ne uzima se lopata iz ruku, nego je treba baciti na zemlji, kako bi je drugi uzeo. Zato se i ne govori: << daj mi lopatu>>, nego: >>baci lopatu!<<;
- ne svracati nikom u kucu nakon boravka u kuci umrle osobe, jer to simbolizuje smrt nekoga od ukucana one kuce u koju udjemo;
- zaljenje za umrlim citavu godinu dana i u tom periodu zene apstiniraju od kne ili oblacenja bilo kakve lijepe i ukrasne odjece;
- onima koji dodju na zalost ne okrece se obuca - kako je, inace, kod nas obicaj ciniti;
- zastiranje svih kucnih ogledala platnom ili necim drugim;

- kada imam ili bula budu krojili cefine - ne smije se sluziti makazama, niti kod sivenja cefina smije biti cvorova, jer ce se, po tom vjerovanju, makazama prerezati dalji napredak u zivotu porodice, a ako na cefinima bude cvorova, time ce im biti sreca zavezana;
- ugoscavanje ljudi povodom prvog, sedmog i cetrdesetog dana i nakon godinu dana poslije smrti umrle osobe;
- onom koji nam je povodom smrti dosao na zalost, kada ga ispracamo, ne smijemo reci: <<Dodji !>>, kao sto se obicno cini kado ispracamo goste, jer ga, kazu, pozivamo na ponovnu zalost;
- cuvati mejjta da ga ne preskoci macka, jer bi se mogao povampiriti, pa se, zbog toga, presjedi kod njega citavu noc i ne razmisljajuci o posljedicama za prisutne ako je umrli imao neku zaraznu bolest;
- pustanje brade iz zalosti za umrlom osobom,

- spaljivanje odjece umrle osobe, umjesto pranja isti ili darivanja siromasnim osobama;
- ostvljanje neusisanih ili neometenih prostorija sve dok se umrla osoba ne iznese iz kuce, pa makar on tu lezao nekoliko dana, vjerujuci da ako se bude upotrebljavala metla i sl. da ce se "zamesti" cijela porodica;
- izbegavanje imamovog pogleda na kucu umrle osobe, kad ga vec ponesu iz nje, jer ako bi to ucinio, po njihovom vjerovanju, jos bi neko umro iz doticne kuce;
- da se muskom umrlom djetetu, koje je jos na tenesiru, a koje je umrlo neosunneceno, prelomi mali prst na ruci;
- da se razbije bokal, ili nesto od stakla, kad se ponese dzenaza, da bi se na toj zalosti sve zavrsilo;

- muz ne smije ponijeti svoju umrlu zenu, niti je spustiti u kabur, jer je on za nju postao tudjin, a svi drugi mogu?!;
- kada se umrlo dijete spusti u kabur, treba ga tri puta naprijed pomaknuti, kako mu majka ne bi postala nerotkinja;
- posipanje vode po kaburu (izuzetak je ako je zemlja suha, pa postoji bojazna da je vjetar nece raznijeti;
- kopanje kabur, pripremajuci ga, prije nego sto osba umre;
- Stavljanje Musafa kod ili iznad glave umiruce osobe;

- paljenje svijeca kod umrle osobe u noci u kojoj je umro i njeno gorenje do svanuca;
- ostavljanje upaljenog svjetla u kuci umrle osobe sve do svanuca,
paljenja svijece u kuci umrle osobe sedam, a ponegdje i po cetrdest noci, za dusu umrle osobe;
- dijeljenje svijeca prvih sedam noci po naselju umrle osobe, kako bi ih njihovi ukucani palili za dusu umrle osobe;
- stavljanje posude sa vodom na prozor umrle osobe, i to 40 dana, da bi se, kazu, dusa doticne osobe imala iz cega napiti kada dodje kuci. Neki stavljaju i na sam kabur posudu s vodom;
- stavljanje u posudu masla da bi dusa imala sta lizati kad se navrati kuci u kojoj je zivjela i umrla;

- pravljenje halve i dijeljenje sa somunima po naselju umrle osobe;
- stavljanje case napunjene vodom na prozor sobe umrle osobe;
- stavljanje zelene grane u sobu u kojoj je mejjit umro;
- ucenje Kur`ana kod umrle osobe, sve dok se ne pocne gasuliti;
- apstinencija ukucana umrlog od konzumiranja jela i pica, sve dok se ne zavrsi ukopavanje;

- izbacivanje iz kuce hrane koja je bila spremljena za jelo i vode koja se zatekla u posudju;
- programirano plakanje jutrom i veceri;
- cim se umrla osoba okrene prema Kibli i pokrije carsafamom, donese se u jednom sudu brasna ili psenice i to se usadi svijeca, pa se stavi vise glave doticnog umrlog.
To stoji sve dok se umrli ne iznese iz sobe, a onda se to udijeli nekoj sirotoj osobi;
- donosenje u jednoj posudi brasna, mekinja i soli i to se promijesa rukom umrle osobe, a onda se to stavlja kao tlak (napoj) hajvanu, vjerujuci da ce tada imati mlijeka, sira, masla i kajmaka u izobilju,
- izbjegavanje konzumiranja mesa i drugih ukusnih jela dok traje zalost;

- ostavljanje odjece umrlog neoprane do treceg dana, vjerujuci da ce ga to zastiti od kaburskog azaba;
- hvatanje vode sa tenesira (mjesta gdje se umrli kupa u gasulhani) za vrijeme negovog kupanja i onda davanje te vode ukucanima umrle osobe kako im ta umrla osoba ne bi "izlazila na san"; bracnim drugovima medju kojima ne vlada bracna harmonija, da bi se medjusobno zavoleli i u braku slagali ili pijanici da bi se prosao alkohola.
Ovo se, svakako, cini tanjo, pekuci mu kahvu ili mu spravljajuci hranu na toj vodi, kojom je okupana mrtva osoba!!!
- klanje ovna i prenosenje istog preko tenesira gdje se nalazi umrla osoba okupana i zamotana u cefine, vjerujuci, ako se to uradi, da ce biti veci bericet u sitnoj stoci;
- iskupljanje cjelokupne stoke pred kucu, kako bi se umrla osoba pronijela izmedju njih, vjerujuci da, nakon toga, ni jedno grlo stoke nece uginuti niti ce na bilo koji nacin biti manjak u stoci;
-dijeljenje novca na kaburu i to svima odreda: bili siromasni ili bogati;

- oglasavanje smrti umrle osobe sa munara;
- trazenje, nakon vijesti o necijoj smrti, da se prouci Fatiha za njegovu dusu;
- stavljanje hljeba i posude s vodom na mjestu gdje se umrli gasulio tri noci nakon njegove smrti;
paljenje svijeca ili svjetla tri ili sedam noci od aksama do sabaha na mjestu gdje se umrli ogasulio ili gdje je umro;
- izgovaranje nekog zikra od strane gasala kod svakog organa koji se bude prao kod umrlog;
- cinjenje zikrullaha naglas dok se mejjit, bude gasulio;

- nosenje cvijeca, vijenaca ili fotografije umrle osobe ispred dzenaze;
- davanje sadake sa kretanjem dzenaze prema kaburistanu;
- sporo hodanje sa dzenazom;
- pricanje, rasprave i bezpotreban govor prilikom pracenja dzenaze;
- ucenja zikr ili Kur`ana naglas dok se prati dzenaza;

- otac, majka, brat, sestre, supruga ili neki blizi clan rodbine uzima grumen zemlje sa kabura i nosi sa sobom, da bi umrlu osobu sto prije zaboravio i prezalio;
- donosenje hrane i pica kod kabura da se ljudi posluze;
- dijeljenje sadake kod kabura;
- izrazavanje saucesca kod kabura;
- satajanje i okupljanje na jednom odredjenom mjestu kako bi se saucesce izrazilo;

- ogranicavanje izrazavanja saucesca u roku od tri dana;
- spravljanje hrane i ugoscavanje od strane ukucana umrlog;
- odazivanje na ugoscavanje od strane ukucana umrlog;
- oporuka da se kabur umrlog obilazi cetrdese noci i da mu se, tom prilikom, uci nesto iz Kur`ana;
- zavrsavanje hatme za umrlog kod kabura;

- obilazak kabura roditelja svaki petak;
- obilazak kabura na dan Asure;
- obilazak kabura 15-e. noci sabana i paljenje svijece ili svetiljki kod kabura;
- klanjanje namaza od dva rekata i na oba rekata uciti Fatihu, Ajetu-l-kursijje jedan put i suru El-ihlas tri puta, a sevabe od tog namaza pokloniti umrloj osobi;
- obilazak kabura nepoznatog sehida ili nepoznatog junaka;

- davanja novca ili neke druge naknadne onome koji uci Kur`an mrtvome i pokloni to ucenje umrloj osobi;
- obilazak kabura sa nijjetom da se kod njega prouci dova, iscekujuci da ce tu biti primljena;
- putovanje u svrhu obilaska vjerovjesnickih ili kabura dobrih ljudi;
- nosenje mushafa na kabur i ucenje iz njega;
- gradnja kuca na kaburistanumi stvljanje u njima;

- dodirivanje i ljubljenje kabura;
- tavaf i obilazenje oko kabura vjerovjesnika i dobrih ljudi;
- klanje i prinosenje zrtve i kurbana kod kabura;
- obilazak kabura da bi se klanjalo kod njega ili okrenut prema njemu;
- trazenje pomoci od mrtvih osoba;

- uzdizanje kaburan i grdnje na njima;
- oprucivanje da se na njegovom kaburu nesto grdi ili podize;
- krecenje ili farbanje kabura;
- gradnja dzamija ili mauzoleja nad kaburom;
- putovanje iskljucivo radi zijareta Poslanikovog s.a.v.s., kabura;
- trazenje pomoci od Vjerovjesnika s.a.v.s., kabur;
- ljubljenje Poslanikova s.a.v.s. kabura;
- priljubljivanje stomaka ili ledja uz Poslanikovog s.a.v.s. kabur;
- okupljanje oko Poslanikovog s.a.v.s. kabura u svrhu ucenja hatme, ucenja ilahija i kasida ili citiranje poezije.

Dr. Serif Kurdic

Kultura ponasanja kod dzenaze

Items details

Icon for hits displayHits: 8038 clicks
Icon for creation to displayCreated 5 years and 3 months ago at četvrtak, 07 Juni 2012 by Vjernik

TCE-Plugin by www.teglo.info